MEB internet sitesinde yer alan basın açıklamaları ve tekziplerde aynen şunları söylemiştir; “ Bakanlığımız, kamuoyunca da bilindiği üzere iş ve işlemlerini Anayasa, Yasa, Tüzük ve Yönetmelikler çerçevesinde yürütmektedir. Aksi bir tutumun olduğunu iddia edenler de dahil olmak üzere tüm kamuoyuna ve tüm denetim organlarına atama işlemlerimizin tüm detaylarınız açmaya hazırız.”
Biz, Eğitim Hizmet Kolunda Türkiye’nin yetkili sendikası olan Türk Eğitim-Sen olarak; Bakanlığın belirttiği iş ve işlemlerde aksi tutum olduğunu iddia ediyoruz ve atama işlemlerinin tüm detaylarının tarafımıza açılmasını istiyoruz.
Bu konuda, Milli Eğitim Bakanının yukarıda belirtilen açıklamalarının ve sözünün arkasında ne kadar duracağını göreceğiz. Sonucu basınla ve kamuoyuyla paylaşacağız.
Konuyla ilgili, Milli Eğitim Bakanlığına yazdığımız yazı aşağıdadır. Yazımızda, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre bilgi istemekteyiz. Bu yazımıza verilecek cevaba göre her türlü yargıya başvurma ve bilgiye erişmemizi engelleyecek sorumluları dava etme hakkımızı saklı tutuyoruz, yasal süreyi bekliyoruz.
. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA
(Personel Genel Müdürlüğü)
Bilgi Edinme İsteklidir-07/01/2009
İlgi : a) 18/11/2008 tarih ve GTS.300.00/1076 sayılı yazımız.
b) 28/11/2008 tarih ve B.08.PGM.0.23.10.03-632/108725 sayılı yazınız.
c) 14/04/2008 tarih ve B.08.0.PGM.0.23.10.04-177/17769 sayılı yazınız.
d) 24/04/2008 tarih ve GTS.030/282 sayılı yazımız.
e) 4982 Sayılı Bilgi Edinme Kanunu.
Bakanlığınız tarafından yapılan tayin, yer değiştirme, idareci atama, görevlendirme, alan değişikliği konularında; hukuka aykırı, suç teşkil eden, şahsi menfaat sağlama ve görevi kötüye kullanma şeklinde işlemlerin yapıldığı iddialarını içeren, eğitim çalışanları tarafından gönderilen bilgiler ve şikayetler sürekli gelmektedir. Bu şekildeki usulsüzlükler ulusal basında geniş yer bulmuş ve TBMM gündemine de taşınmış durumdadır.
4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun, sendikanın yetki ve görevlerini düzenleyen 19. maddesinin (f) şıkkı; “Üyelerin idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve bu nedenle açılan davalarda taraf olmak.” şeklindedir.
İlgi (a) yazımızla;
a)Bakanlığınızda çalışan tüm personelin; ad-soyad, TC kimlik no, çalıştığı il-ilçe, çalıştığı kurum, görev unvanı ve bu bilgilerin rakamsal kodlarının tarafımıza elektronik ortamda verilmesini,
b)4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 10. maddesinin (c) şıkkına istinaden; Tayin, atama, yer değiştirme konularında yapılan değişiklikleri eş zamanlı olarak görebileceğimiz ortamın sağlanmasını talep etmiştik.
İlgi (b) yazınızda, bilgiyi vermemenize gerekçe olarak, İlgi (c) yazınızı kastederek; “Sözü edilen bilgi paylaşımına ilişkin olarak ilgi yazımız ekinde sendikanız dahil tüm eğitim sendikalarına gönderilen protokol metni, sendikanızca imzalanmadığı için gerekli olan kullanıcı adı ve şifresi sendikanıza verilmemiş, bilgi paylaşımı gerçekleşmemiştir.” demektesiniz.
Oysa İlgi (c) yazınız ve ekindeki protokol incelendiğinde talep ettiğimiz bilgilere ulaşmamız için bir kullanıcı adı ve şifreden bahsedilmediği gibi, teknik olarak uygulanması mümkün olmayan, yasalara aykırı ve bilgi edinmemizin önüne aşılması imkânsız engeller koyan şartlar vardır. İlgi (e) yasa gereği, kurumunuzun, bilgi edinme hakkının önüne, yasanın ön görmediği şekilde ön şart ve koşul koyma gibi bir hakkı yoktur.
Bu protokolün; bilgiyi paylaşmak yerine kamuoyundan gizleme, karartma, sadece birkaç kişinin kontrolünde çeşitli hukuksuzluklara, menfaat teminine fırsat verecek ve görevi kötüye kullanmanın takip edilemeyeceği bir ortamı oluşturmaya, Bilgi Edinme Hakkı Kanununu etkisiz hale getirmeye yönelik klasik bir bürokratik engelleme oyunu olduğu açıktır.
Bu protokoldeki yanlışlıkları, tartışmasız yasal dayanaklarıyla ve olması gerekenlerin neler olduğunu teknik verilerle ortaya koyan, tarafınıza yazılmış yazımız İlgi (d) dedir.
Eğitim Hizmet Kolunda yetkili olan sendikamız, ekonomik ve sosyal ve diğer haklar konusunda sadece üyelerini değil, bütün eğitim çalışanlarını Hükümet karşısında temsil etmeye yetkilidir. Ayrıca her yıl iki kere, yasa gereği yapılan Kurum İdari Kurul Toplantılarında da bütün eğitim çalışanlarının idari işleyiş, uygulama ve diğer bütün konularında Milli Eğitim Bakanlığı karşısında görüşme yapmaya, temsil etmeye ve hakkını aramaya yetkilidir. Dolayısıyla sadece sendikamız üyelerinin değil, bütün eğitim çalışanlarının atama, yer değiştirme, idareci atama, görevlendirme, alan değişikliği konuları bizi yasal ve direkt olarak ilgilendirmektedir. Ayrıca söz konusu idari işlemlerde karşılıklı etkileşim olduğundan ve üyelerimizin uğrayabileceği haksızlıktan başka birilerinin usulsüz hak sahibi olması durumu ortaya çıktığından, sendika üyesi olsun olmasın bütün çalışanların bilgileri direkt ilgi alnımızdadır.
Şu an Bakanlığınız tarafından bu bilgiler sendikamızdan ve kamuoyundan gizlenmekte, şeffaf olması gereken bu idari işlemler kapalı devre bir sistemde, birkaç kişinin her türlü tasarrufu ve inisiyatifi kullanabileceği şekilde tutulmaktadır. Bu şekilde çeşitli şaibelere yol açılırken; usulsüzlüklerin, hukuksuzlukların, kişisel kayırmaların, menfaat temininin ve görevi kötüye kullanmanın da takip edilemeyeceği bir ortam oluşturulmaktadır.
Aynı zamanda bu işlemleri takip etmemiz engellendiğinden dolayı da sendikal faaliyetlerimiz engellenmekte, TCK’nın 118. maddesinin 2. fıkrasında; “Cebir veya tehdit kullanılarak ya da hukuka aykırı başka bir davranışla bir sendikanın faaliyetlerinin engellenmesi hâlinde, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezasına hükmolunur.” Şeklinde bahsedilen suç işlenmektedir.
Bakanlığınız, atama, yer değiştirme ve tayin konularında sürekli ortaya çıkan ve TBMM gündemine kadar taşınan şaibelere cevaben yaptığı basın açıklamalarında;
“ Bakanlığımız, kamuoyunca da bilindiği üzere iş ve işlemlerini Anayasa, Yasa, Tüzük ve Yönetmelikler çerçevesinde yürütmektedir. Aksi bir tutumun olduğunu iddia edenler de dahil olmak üzere tüm kamuoyuna ve tüm denetim organlarına atama işlemlerimizin tüm detaylarınız açmaya hazırız.” demektedir. (Ek-1)
Eğitim Hizmet Kolunda Türkiye’nin yetkili sendikası olan, sadece kendi üyelerinin değil bütün eğitim çalışanlarının atamadan, yer değiştirmeye, tayinine kadar bütün ekonomik ve sosyal hakları konusunda yasalarının yetkili taraf olarak belirlediği Türk Eğitim-Sen olarak; Bakanlığın belirttiği iş ve işlemlerde aksi tutum olduğunu iddia ediyoruz ve atama işlemlerinin tüm detaylarının tarafımıza açılmasını istiyoruz.
Bu konuda Bakanlığınızın yukarıda belirtilen açıklamalarının ve sözünün arkasında durmasını bekliyoruz.
Yukarıdaki gerekçelerle ve 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununa istinaden;
a)Bakanlığınızda çalışan tüm personelin; ad-soyad, TC kimlik no, çalıştığı il-ilçe, çalıştığı kurum, görev unvanı ve bu bilgilerin rakamsal kodlarının tarafımıza elektronik ortamda verilmesi,
b)4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 10. maddesinin (c) şıkkına istinaden; Tayin, atama, yer değiştirme konularında yapılan değişiklikleri eş zamanlı olarak görebileceğimiz ortamın sağlanması için,
Gereğini arz ederiz.
Mustafa KIZIKLI İsmail KONCUK
Genel Teşkilatlandırma Sekreteri Genel Başkan
Ek-1: Milli Eğitim Bakanlığı web sitesinde yer alan iki adet basın açıklaması.